Akreditace Erasmus +
AKREDITACE ŠKOLY V PROGRAMU ERASMUS PLUS 2024–2027 Číslo akreditace: 2023-1-CZ01-KA120-SCH-000189957
Naší škole se, jako jedné z mála škol v České republice, podařilo získat velice cennou akreditaci Erasmus plus. Díky akreditaci může škola každý rok žádat o peníze z fondů EU, které budou využity jednak pro mobility žáků do zahraničí, jednak pro vzdělávání pedagogů.
Pro získání akreditace bylo nutné sestavit dlouhodobý plán vzdělávání žáků a cíle, jichž bude v následujících letech dosaženo.
Naše škola má stanoveny následující tři cíle:
1) Zvýšení kvalifikace učitelů v projektové výuce se začleněním kompetencí (digitální, čtenářskou, matematickou, badatelskou a environmentální) do výuky
V současnosti se na škole snažíme o definování kompetencí a jejich začlenění do předmětů a začínáme s projektovou výukou. Na škole plánujeme zavést projektovou výuku v každém ročníku na 1. a 2. stupni. Proto bychom chtěli získat teoretické znalosti i praktické dovednosti, jak danou výuku zorganizovat, jaké aktivity naplánovat a jakým způsobem hodnotit výsledek i práci žáků.
Také chceme začlenit kompetence do každého předmětu i do projektové výuky a k tomu potřebujeme přesně definovat, co každá kompetence obnáší, jak ji aplikovat ve výuce, a co konkrétně by si měl žák na konci projektů a výuky osvojit.
Při plánování práce jsme zjistili, že nám chybí teoretické znalosti a praktické dovednosti, a tak bychom se rádi zúčastnili školení na dané téma a podívali se do výuky na partnerských školách, kde už mají zkušenosti s projektovou výukou.
2) Zvyšování kvalifikaci učitelů v oblasti hodnocení a práce se žáky s SPU
Během školního roku na naší škole hodnotíme známkou, resp. procenty. Na konci roku jsme začali žáky hodnotit v kombinaci známka a slovní hodnocení (pro zvládnutí kompetencí). Zjistili jsme ale, že víc než 60 procent třídních učitelů na 2. stupni neví, jak správně napsat slovní hodnocení. Proto jsme se rozhodli stanovit jednotný postup a formu, jak dané hodnocení psát.
Také bychom rádi zavedli formativní hodnocení do výuky.
K tomu ale potřebujeme teoretické znalosti, které bychom rádi získali na odborných metodických kurzech. Navíc, potřebujeme i praktické ukázky hodnocení ve výuce, které bychom získali během stínování na partnerských školách, kde už mají zkušenosti s hodnocením.
Na škole máme hodně žáků s poruchami učení, a i přes veškerou snahu, se nám je nedaří úplně zapojovat do hodin. Naším cílem je, aby každý žák dosáhl svého maxima, a proto bychom se rádi inspirovali na odborných kurzech a praxi na partnerských školách.
3) Rozvoj kompetencí (digitální, čtenářský, matematický, badatelský a environmentální) a dovedností u žáků v rámci výuky a práci na projektech
Rozhodli jsme se, že v rámci výuky budeme více klást důraz na rozvoj kompetencí, a ne jenom vědomostí. Proto bychom chtěli zakomponovat kompetence do výuky všech předmětů.
Všechny změny ohledem začlenění kompetencí do předmětů a zavedení projektové výuky mají za cíl pomoct žákům získat potřebné znalosti a dovednosti pro vlastní studium i budoucí život.
Daný způsob výuky bude pro žáky větší motivaci osvojovat si učivo, naučí se správně orientovat v množství informaci, naučí se vyhodnotit vlastní snahu a práci, osvojí si pravidla komunikace, naučí se pracovat ve skupinách, týmu, budou motivování k výuce cizích jazyků a jejich používání.
Tento projekt je realizován za finanční podpory programu Erasmus+ Evropské unie.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně Základní škola Mníšek pod Brdy. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.
Návštěva ze Slovenska
V týdnu od 21. října do 25. října 2024 jsme v rámci programu Erasmus+ přivítali návštěvu ze slovenské Základní školy s mateřskou školou Vitanová. Navštívili nás 2 paní učitelky a 8 žáků 7. a 8. ročníků. Cílem návštěvy bylo rozvíjení digitálních, jazykových, čtenářských, environmentálních kompetencí a finanční gramotnosti u žáků. Navíc, učitelé a žáci ze slovenské školy se seznámili s chodem školy, organizací výuky, aktivit pro žáky, včetně aktivních přestávek a projektového vyučovaní. Kromě toho, měli možnost zjistit nové informace o historii a památkách Prahy a Mníšku pod Brdy.
Paní učitelky se zúčastnily aktivit stínování a podívali se do hodin programu Začít spolu, do hodin angličtiny, které probíhají s rodilým mluvčím a do hodin projektového vyučování v 9. třídách.
Žáci se zúčastnili aktivit s rodilým mluvčím na téma Halloween, projektového vyučování 9. ročníků na téma time management a wellbeing, projektu cirkulární školy s tématem třídění odpadů, aktivit na rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci českého jazyka a hodin finanční gramotnosti. Poslední den spolu se žáky naší základní školy vytvořili společnou prezentaci v programu Canva (viz příloha článku).
Odpoledne bylo vyhrazeno pro výlety do Prahy a Mníšku pod Brdy. Učitelé a žáci ze Slovenska podnikali výlety spolu s našimi učiteli a žáky, kde navštívili Národní technické muzeum a Národní muzeum. Kromě toho učitelé a žáci měli možnost podívat se na Pražský hrad, Karlův most, Staroměstské a Václavské náměstí.
Ve čtvrtek jsme návštěvě představili svoje město Mníšek pod Brdy, účastnili se prohlídky zámku, společně jsme vyšli na Skalku, obdivovali nádherný výhled na Mníšek a opékali jsme buřty. Výlet jsme skončili v cukrárně jako sladkou tečkou na závěr. Den ale končil večerní svatou mší v kostele sv. Václava.
Učitelé a žáci si návštěvu užili, kromě nových vědomostí a zážitků vznikla i nová přátelství. Společně se proto těšíme na naši návštěvu slovenské školy koncem školního roku.
Informace o návštěvě najdete i na webových stránkách slovenské školy:
A na tomto odkazu naleznete prezentaci
...... několik fotografií z návštěvy .....
*********************************************************************************************************************
PRVNÍ PROJEKTOVÉ OBDOBÍ
1.6.2024 - 31.8.2025
V rámci prvního projektového období jsme uskutečnili následující aktivity:
1) Stínování na partnerské základní škole ve Španělsku
2) Výjezd žáků na partnerskou základní školu ve Španělsku
3) Metodické kurzy ve Španělsku
4) Stínování na partnerské základní škole na Slovensku
5) Výjezd žáků na partnerskou základní školu na Slovensku
Duben - srpen 2025
Článek si prosím stáhněte ZDE
Dále je připojena prezentace ke stažení ZDE
Posledním dokumentem je pracovní list ZDE
Nezapomenutelné Erasmus dobrodružství v Západních Tatrách: Kultura, příroda a nové přátelství
V letošním roce měli naši žáci 7.B a 7.D jedinečnou příležitost zúčastnit se inspirativního Erasmus+ pobytu na Slovensku.
Tentokrát jsme se vydali do malebné vesnice Vitanová, ležící v srdci Západních Tater, kde se tento výměnný program, zaměřený na rozšíření obzorů a získání praktických zkušeností, ukázal jako mimořádně úspěšný.
Během několika dní, které naši studenti strávili v obklopení tatranské přírody, měli možnost nejen poznat bohatou kulturu a historii této sousední země, ale také se aktivně zapojit do vzdělávacích aktivit a workshopů. Program byl navržen tak, aby propojil teoretické znalosti s praktickými dovednostmi. Jedním z vrcholů byla návštěva úchvatné Juráňové doliny, která studentům nabídla nezapomenutelné přírodní scenérie a inspiraci k poznávání přírody.
Kromě akademických přínosů jsme byli svědky jedinečných kulturních událostí. Naši studenti zažili na vlastní oči, jak slovenští žáci deváté třídy stavěli tradiční májku, což je krásný symbol jara a komunitního ducha. Dalším nezapomenutelným zážitkem bylo úžasné folklórní vystoupení, které si pro nás s nadšením připravili naši slovenští hostitelé. Tanec, hudba a tradiční kroje nám přiblížily bohatství slovenské kultury a zanechaly v nás hluboký dojem.
Abychom ještě hlouběji pronikli do historie a tradic regionu, navštívili jsme Muzeum oravské dědiny v Zuberci. Zde se nám otevřel živý obraz života v oravském regionu v minulosti s autentickými dřevěnicemi, hospodářskými budovami a ukázkami lidových řemesel. Tato návštěva poskytla cenný kontext k prožitým kulturním zážitkům.
"Bylo to neuvěřitelné. Naučil jsem se tolik nových věcí a poznal skvělé lidi, a navíc jsme viděli nádherné hory a zažili ty úžasné tradice v muzeu i v realitě," svěřil se jeden z účastníků po návratu. Zpětná vazba od žáků je jednoznačná – Erasmus pobyt v Západních Tatrách pro ně byl formující zkušeností, která je obohatila jak po akademické, tak po osobnostní stránce.
Jsme nesmírně hrdí na naše žáky, kteří naši školu skvěle reprezentovali a ukázali svou zvídavost, otevřenost a schopnost adaptace. Děkujeme programu Erasmus+ za tuto fantastickou příležitost a již nyní se těšíme na další mezinárodní projekty, které našim studentům otevřou dveře k novým dobrodružstvím a poznání.
Marianna Srp a Katka Čadková
Metodické kurzy v Málaze ve Španělsku
V týdnu od 14. do 18. července 2025 se paní učitelky 1. a 2. stupně naší školy zúčastnily metodických kurzů ve španělské Malaze.
Jednalo se o kurzy s tématem Nové technologie ve vzdělávání, na kterých si paní učitelky mohly upevnit znalosti, které mají, ale také naučit se a vyzkoušet nové technologie, které budu následně používat ve vlastní výuce. Kromě toho v rámci porady a setkání předmětových komisí budou sdílet získané znalosti a praktické tipy s ostatními učiteli.
Po výjezdu paní učitelky zhodnotily přínos daných kurzů:
„Pět studijních dní strávených v rámci programu Erasmus+ ve španělské Malaze bylo mimořádně inspirativních a obohacujících. Hlavním tématem byla umělá inteligence – oblast, která je čím dál více aktuální a má stále širší uplatnění i ve vzdělávání. Během workshopů jsme se seznamovali s různými aplikacemi založenými na AI a jejich konkrétními funkcemi, které lze efektivně využít v pedagogické praxi. Velmi přínosné bylo praktické zkoušení nástrojů, díky nimž jsme si mohli například vytvořit jednoduché webové stránky, prezentace, statistiku, nebo připravit hodnotící tabulku. Zaujala mě zejména možnost upravovat texty podle potřeb jednotlivých žáků, což přináší nové možnosti pro diferenciaci výuky. Velkým přínosem pro mě byla i část věnovaná práci s tzv. prompty – naučila jsem se je upravovat tak, aby lépe odpovídaly konkrétním vzdělávacím cílům a kontextům mé výuky. Tato dovednost mi dává větší svobodu a kontrolu při využívání AI nástrojů a otevírá dveře k jejich smysluplnému začlenění do výukového procesu. Další benefity tohoto kurzu byly např. možnost procvičit si své komunikační dovednosti v anglickém jazyce, poznat život, kulturu i historii zajímavého a pulzujícího města Málaga a potkat se a diskutovat s polskými učiteli. Celkově hodnotím kurz jako velmi praktický, inovativní a motivační. Odjíždím s množstvím nových podnětů, které se těším začlenit do své pedagogické praxe.‟
Paní učitelka Jitka Izáková
„Můj Erasmus+ pobyt v Malaze a školení AI v angličtině bylo obrovským přínosem, jak pro můj pracovní, tak soukromý život.Jako učitelka umění jsem se s radostí zdokonalovala v práci s AI. Kurz mi ukázal, jak lze AI využít jako nástroj pro inspiraci, experimentování s novými formami a pomoc s vizualizací nápadů. Diskutovali jsme o generativním umění a o tom, jak AI mění definici autorství a kreativity. Získala jsem praktické tipy, jak zavést AI nástroje do výuky a rozvíjet u studentů digitální umělecké dovednosti a kritické myšlení o médiích.Vše bylo podtrženo nádhernou lokalitou.
Malaga se svými muzei (Picasso, Pompidou, Carmen Thyssen), galerií a živou pouliční uměleckou scénou pro mě byla dokonalou kulisou. Propojení moderních technologií s bohatou uměleckou historií města bylo inspirativní. Výměna zkušeností s mezinárodními kolegy navíc rozšířila mé obzory.
Vracím se s konkrétními nápady, jak integrovat AI do umělecké výuky, abych podpořila kreativitu a připravila studenty na budoucnost, kde se umění a technologie stále více prolínají. Byl to nezapomenutelný a nesmírně obohacující zážitek.‟
Paní učitelka Veronika Juričková
„V rámci výjezdu jsme se zaměřili na rozvoj digitálních kompetencí učitelů. Absolvovala jsem řadu praktických aktivit, které mi ukázaly nové možnosti využití technologií ve výuce. Pracovali jsme s nástrojem ChatGPT, kde jsme si zkoušeli vytvářet výukové materiály, pracovní listy a nápady na projektovou výuku. Učili jsme se formulovat efektivní zadání pro umělou inteligenci a kriticky hodnotit její výstupy. V aplikaci Canva jsme tvořili vizuální výukové materiály – prezentace, plakáty nebo infografiky. Zaměřili jsme se na využití šablon, práci s grafikou i možnosti spolupráce a sdílení. V rámci workshopů jsme si také představili různé scénáře využití digitálních nástrojů v různých předmětech a sdíleli příklady dobré praxe z evropských škol. Součástí programu byly i reflexe a diskuze o zapojení technologií do běžné výuky a o digitální gramotnosti žáků.
Naučila jsem se efektivně pracovat s nástrojem ChatGPT, především správně formulovat otázky a zadání pro generování výukových materiálů. Vyzkoušela jsem si tvorbu pracovních listů, zadání pro žáky, shrnutí učiva i reflexních aktivit. Zlepšila jsem schopnost kriticky hodnotit výstupy umělé inteligence a ověřovat jejich vhodnost a správnost. V nástroji Canva jsem si prohloubila dovednosti v tvorbě vizuálních materiálů. Naučila jsem se efektivně využívat šablony, upravovat návrhy podle cílové skupiny (žáci, kolegové, rodiče) a pracovat s prvky vizuální gramotnosti ve vzdělávání. Získala jsem také nové znalosti o možnostech využití digitálních nástrojů v různých předmětech i při projektovém vyučování. V rámci skupinové práce jsme tvořili konkrétní výukové scénáře a sdíleli příklady dobré praxe z různých evropských škol. Současně jsem si posílila komunikační dovednosti v anglickém jazyce, zejména při odborné diskusi a při prezentaci vlastní pedagogické práce. ‟
Paní učitelka Kateřina Čadková
" Během svého pobytu v mobilitě v Malaze jsem se aktivně věnovala studiu a poznávání nových technologií v oblasti umělé inteligence. Zaměřila jsem se především na praktické využívání AI nástrojů, jako je ChatGPT pro generování textu, Magic School pro vzdělávací účely a Gamma pro tvorbu prezentací a vizuálního obsahu.
ChatGPT: Získala jsem hlubší porozumění pro efektivní tvorbu promptů (dotazů) pro konverzační AI, což mi umožnilo generovat přesnější, relevantnější a kreativnější texty pro různé účely – od sumarizace informací pro tvorbu marketingových textů. Zlepšila jsem si dovednost v práci s jazykovými modely a pochopila jejich limity a možnosti. Magic School: Naučila jsem se, jak integrovat AI nástroje do vzdělávacího procesu a jak je využít pro personalizované učení, tvorbu studijních materiálů a interaktivních cvičení. Zlepšila jsem si dovednosti v oblasti digitální pedagogiky a objevila nové metody pro zefektivnění výuky a učení. Gamma: Osvojila jsem si tvorbu profesionálních a vizuálně atraktivních prezentací a infografiky s využitím AI. Zlepšila jsem si dovednosti v oblasti
vizuální komunikace a naučila se, jak rychle a efektivně převádět komplexní informace do přehledné a poutavé vizuální podoby. Celkově jsem si díky mobilitě posílila schopnost rychle se adaptovat na nové technologie, kriticky vyhodnocovat AI nástroje a efektivně je integrovat do své práce a studia. Získala jsem praktické zkušenosti s AI, které mi umožní lépe se orientovat v digitálním světě a využívat jeho potenciál. Navíc mi tato zkušenost pomohla lépe pochopit umělou inteligenci a všechny možnosti, které nám dává. ‟
Paní učitelka Marianna Srp
" Kurz byl zaměřen na využití online nástrojů a umělé inteligence ve výuce. Probíhal v mezinárodní skupině Čechů a Poláků, lektor byl z Rumunska, žijící 10 let ve Španělsku. Byl veden v angličtině. Využívali jsme především chat GPT, jeho personalizaci a také aplikaci MagicSchool. Lektor nás vedl, my jsme si sami jednotlivé nástroje zkoušeli na praktických úkolech, některé naše závěry jsme před skupinou prezentovali.
Naučila jsem se tvořit osobní GPT – generovat výstupy chatGPT do wordu nebo do pdf – vytvářet internetové stránky nebo GPT – generovat dotazníkové formuláře – využívat aktivněji například při tvorbě center aktivit – zdokonalila jsem se v komunikaci v AJ. ‟
Paní učitelka Veronika Keslová
„V rámci mobility jsem absolvovala prakticky vedené školení o umělé inteligenci ve vzdělávání. Pracovala jsem s nástroji jako ChatGPT, Gemini a MagicSchool, a zároveň jsme diskutovali možnosti využití AI v každodenní výuce.Získala přehled o nástrojích umělé inteligence využitelných ve vzdělávání, jako jsou ChatGPT, Gemini nebo MagicSchool. Naučila se formulovat efektivní prompty pro AI tak, aby výstupy odpovídaly mému zadání.
Vyzkoušela praktické možnosti, jak AI zapojit do přípravy výuky, hodnocení nebo diferenciace práce pro žáky. Zlepšila své digitální kompetence i orientaci v anglicky psaných nástrojích. Sdílela inspiraci s kolegy z polské školy, což mi přineslo nové pohledy na využití technologií ve výuce. ‟
Paní učitelka Věra Strnadová
Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce. Evropská unie ani poskytovatel grantů za ně nenesou odpovědnost.